top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תאלעד יצחקוב

משב רוח סתיו באווירה סינית

עודכן: 20 בפבר׳ 2019

בשבועות האחרונים של הקיץ מורגש שינוי באוויר. משהו מתקרר ברוח, משהו נרגע באווירה.

אני מרגיש את זה בעיקר בבוקר ובשעות אחר הצהרים. הרוח מתחילה להתקרר. משהו נרגע סביבנו.

בספר הקיסר הצהוב כתוב על עונת הסתיו


"בשלשת חודשי עונת הסתיו כל הדברים בטבע מגיעים לשיא בגרותם.


הגרעינים מבשילים והקציר מגיע. האנרגיות השמימיות מתקררות, וכמו כן מזג האוויר.


הרוח מתחילה לנשוב. זוהי נקודת השינוי או נקודת הציר שבה היאנג מתחלף להופכי לו, היין.” (ספר הקיסר הצהוב, פרק 2)


על פי הרפואה הסינית עונת הסתיו שייכת לאלמנט המתכת. תנועה משיא החום, הקיץ, שהוא שיא היאנג, אל החורף, הקור, האגירה, האחסנה ושיאו של היין. התנועה של אלמנט המתכת היא פנימה. מסמלת מיקוד, צמצום ועיסוק במהות. ממש כשם שהפירות מבשילים ומתחילים להצטמק על העצים ולנשור. העץ שומר עליו את מה שנחוץ לו לחיות, ונפתר מהשאר. כך גם האדם בימי קדם שנאלץ לחסוך ולהצטמצם בכדי להכין את עצמו לתקופת החורף בה המזון היה קשה להשגה.



צבע העונה הוא לבן והאיברים השייכים לאלמנט זה הם הריאות והמעי הגס, שמבטאים בגוף האדם את האיסוף פנימה והוצאת המיותר. התכנסות פנימה, הרהור וחשבון נפש מופיעים בתקופת הסתיו גם ביהדות בצורת חגים כמו ראש השנה ויום כיפור. מנהג "ותשליך”, הקורה ביום הראשון של ראש השנה, בו האדם משליך מעליו את עוונותיו, ויום הכיפורים – היום שמסמל יותר מכל את חשבון הנפש, הסליחה והכפרה בעם היהודי. ביום כיפור נוהגים לצום, להתפלל וללבוש לבן. הצבע הלבן מסמל טוהר וניקיון. הצום מגיע מלשון צמצום, הימנעות מהחומרי - אוכל, שתייה, שימוש בחשמל וכל המותרות של חיי היום יום. מטרת הצמצום הזה היא להקל על האדם לבחון את נפשו ולבצע ניקיון פנימי. אפילו מנהג בקשת הסליחות בין אדם לחברו מעיד על העבודה הפנימית שצריך האדם לעבור. לא מדובר בסליחה שבאה לאחר יד, ללא מחשבה. הכוונה היא לסליחה שצריכה לבוא מהפנים החוצה, סליחה שמשמעותה שינוי פנימי אמיתי והבנה אמיתית של "הטעות" שנעשתה. סליחה כזו יכולה להתרחש רק שבוחנים את הנפש ללא גורמים חיצוניים ש"מפריעים". אפילו בחג הסוכות יש סמלים של צמצום והתכנסות. המעבר מהשפע שיש לנו ביום יום אל שינה ואכילה בסוכה (לפחות כך נוהגים המסורתיים) במטרה לזכור ולסמל את היציאה ממצרים.

אם לפני 3000 שנה (פחות או יותר) הצליחו שני עמים שונים ורחוקים אחד מהשני להגיע למסקנות דיי דומות לגבי החיים והטבע, כנראה שיש לפחות קצת אמת בכל אחת מגישות החיים הללו.

מבחינתי היופי ברפואה הסינית זה שהיא משלבת בתוכה פילוסופיה ודרך חיים, ובו בזמן מצליחה להוריד את הפילוסופיה הזו לטכניקות מעשית לטיפול בגוף ובנפש האדם, בצורת דיקור או טיפולי מגע שונים.

אז פעם הבאה שתרגישו משב של רוח סתיו, קחו דקה לחשוב מה התקופה הזו מסמלת עבורכם, ומה אתם לוקחים אתכם לשנה הבא ועל מה אתם מוותרים.





24 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page