top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תאלעד יצחקוב

שיר של אש ועץ, ה-Shao Yang כחוצץ בין המודע לתת מודע הסבר דרך סיפורי מקרה

מבוא-


מקורות הרפואה הסינית ותובנותיה נבעו מהתבוננות על העולם. כל רבדי החיים טבועים בפילוסופיה הזו ומשפיעים על חיינו - הגוף הפיזי, הרגש, ההתנהלות שלנו אחד מול השני, הטבע והיקום עצמו.

בהסתכלות על ששת השכבות ומאפייני המחלה שלהן לפי ה-Shang Han Lun שכבת ה-Shao Yang אחראית על רגולציה של QI וזרימת ה Yang בגוף, בין השכבה החיצונית ב Tai Yang לבין מקור ה-Yang Qi בגוף, שנמצא בין הכליות.

ה-Shao Yang משתמש בשלושת המחממים כדי להניע את ה-QI בגוף ואזורי ההשפעה שלו הם צידי הצלעות, שנמצאות במרכז ובצידי הגוף. אין מקום אליו לא מגיעה האנרגיה של ה-Shao Yang לכן חוסר איזון בשכבה זו יכול להתבטא בכל אחד משלושת המחממים. מעצם היותו חצי אש (TW) וחצי עץ (GB) ה Shao Yang אוהב תנועה וזרימה חופשית של אנרגיה.    

כאשר פתוגן חודר ל-Shao Yang, כלומר ל-TW ול-GB התנועה בשלושת המחממים נפגעת, ותנועת העץ מדוכאת. התקיעות של העץ גורמת לאש לאבד כיוון ולרוב האש תעלה למעלה.

כאשר אני מפרש את מה שכתוב ב-Shang Han Lun לשפת אבחנת הגוף, אצפה לראות, בנוסף לתלונה העיקרית והרפלקסים שלה, רגישות גם ב-GB21 וב-SCM, לרוב שניהם בשמאל, הצד של ה-Heart.

להבנתי, כאשר הפתוגן הוא רגשית יופיע רפלקס נוסף ב CV17, הקשור לזרימת QI לא תקינה באזור החזה ובמיוחד הלב.


אבחון פתוגן רגשי התקוע ב SHAO YANG -


טיפול בפתוגן רגשי ב-Shao Yang יעלה בדעתי כאשר התלונה (הפיזית) של המטופל תכלול את המאפיינים הבאים:  

- הראשון, ובעיני, החשוב והמשמעותי מכולם, הוא חוסר מודעות המטופל לגבי הסיבה למצב בו הוא נמצא. נדמה כאילו הבעיה הופיעה פתאום, ללא שום התראה מוקדמת או סיבה נראית לעין.

- התלונה תהיה ללא שינוי משמעותי, לטוב או לרע, עם חלוף הזמן.

- לרוב התלונה היא ללא שום ממצא מערבי או פתרון מניח את הדעת.  

- בבדיקת רפלקסים יופיעו GB21 ו SCM באותו הצד, לרוב שמאל.


בכל מקרה, העניין המרכזי הוא, לדעתי, קיומו של פער בין המודע לתת מודע. הגוף חווה משהו שהשכל לא תפס. אני מבין זאת כפתולוגיה רגשית של ה-Shao Yang. זרימת ה QI בשלושת המחממים נפגעה ולכן ה"מחלה" או ה QI נתקע ב-Shao Yang, ומשפיע גם על איזור CV17 או המחמם העליון ומכביד על ה HEART.

טיפול ב-Shao Yang, איזון הזרימה בשלושת המחממים, והרגעת הלב, יעזור לנו לטפל בבעיות רגשיות שלא עוכלו או נחוו על ידי המטופל ברמה השכלית אבל כן ברמה הפיזית על ידי חיבור בין המודע לתת מודע.


בעזרת שני סיפורי מקרה מהקליניקה אני אסביר ואדגים איך דרך טיפול בשכבת ה-Shao Yang נוכל לאזן תלונה פיזית, שהגורם שלה הוא רגשי.


הטיפול להלן מבוסס על טיפול לאיזון לחץ דם של Master Nagano ו-Master Kiiko Matsumoto וכולל את הנקודות: TW5/GB41 R, SP6/PC6 L, SP9B. בחירת הנקודות הספציפיות על המרידיאנים יכולה להשתנות בהתאם לתלונה העיקרית אך לנסיוני, קובץ נקודות אלה הוא שלרוב מתאים.

שילוב הנקודות העיקרי בטיפול הוא TW5/GB41 על ה-Shao Yang עצמו. לפי Master Nagano זהו שילוב שעוזר להרגיע את מערכת העצבים הסימפטטית והפרה-סימפטטית - YIN  - YANG.

שילוב נוסף הוא PC6/TW5 - שער פנימי/שער חיצוני. שתי נקודות שנמצאות על מרידאני אש, שפותחות את מרכז החזה ועוזרות לגוף להוציא החוצה את ה-Qi הפתוגני. הן פותחות את שערי הלב ועוזרות ל SHEN להבין את התהליך הרגשי שהחווה.  

השילוב האחרון, SP6/PC6, טוב לפי Master Nagano, לחיזוק דם, העלאת ספירת דם מהשורה האדומה ובעיקרו הוא טיפול המזין ומרגיע את הלב ואת ןה - Shen.

ניתן לצרף לטיפול את SP9, בעיקר במצבים של דופק חלש, או כדי להוריד את הרגישות ב GB21. בשילוב עם SP6 היא עוזרת לתמוך בדם, ולהרגיע את הלב.


סיפור מקרה 1 PATIENT ZERO


גבר בן 67. מבנה גוף בינוני רחב, השמנה בטנית קלה. סובל מצרבות ב-8 חודשים האחרונים, המצב החל לאחר נסיעה לחו"ל, לביקור אצל אחותו (לא סבל מצרבות בעבר). הצרבות מופיעות בעיקר בלילה, מקשות בעיקר על  מצב שכיבה. במהלך היום התחושה מוקלת עם אכילה, שתייה או כדור (tums) או אחרים ממשפחת ה PPI.

בנוסף עולה בתשאול כי הוא שותה המון מים, 4 ליטר ביום, בגלל חשש מאבנים בכליות, שהיו בעבר.


סדרת הטיפולים הראשונה


בפגישה הראשונה נמצאו רגישות בטפיחה ולחיצה על cv12, ללא רגישות נוספת בבטן פרט לכך.

הטיפול שנעשה -

שלב ראשון -

sp4/9, Immune, liv13R, liv14R, st25R, cv6,  st27L, Dai mai R,

ובשלב השני - BL23, GB25

בנוסף הודרך המטופל להפחית בצריכת המים היומית ולהרחיק שתייה מן הארוחות.

בפגישה השנייה, המטופל ציין כי הייתה הטבה משמעותית בצרבות אך הן חזרו אחרי 4-5 ימים. נערכו עוד ארבעה טיפולים דומים, אחת לשבוע, עם תוצאות דומות ולכן בטיפול החמישי ערכתי בחינה מחודשת.


הטיפול החמישי


בתשאול מעמיק עם המטופל עלה שוב נושא הביקור אצל אחותו, לאחריו התחילו הצרבות. המטופל ציין, כדרך אגב, שהיחסים עם אחותו אינם טובים והם ולא ממש מדברים. למעשה לאורך כל הטיול הוא ניסה להתחמק מריבים שלה עם ילדיה. כדי להתחמק מהסיטואציה הזו הוא בילה את מרבית החופשה בתיקון דברים בבית שלה. בנוסף הוא ציין, שברור לו שהיו צריכים להופיע תחושות של לחץ רגשי אבל הוא אינו חש בהן.

הערה הזו של המטופל גרמה לי לבדוק רגישות ב cv17, שהייתה רגישה יחד עם GB21 L ולכן נעשה טיפול SHAO YANG L עם SP6/PC6 R.

לאחר הטיפול הזה הצרבות נעלמו ולא חזרו. גם לאחר תקופת מעקב של חודשים (טיפול אחד בחודש).  


סיפור מקרה  2


מטופלת בת 45, פסיכולוגית במקצועה. מבנה גוף צר ורזה. מתלוננת על כאבים בלסת מזה כשבועיים. בעיקר בלעיסה, לפעמים הכאב מורגש גם ללא תנועה. אין תלונות נוספות.

היא לא רואה סיבה להופעת הכאב. בדיקה אצל רופא שיניים ומומחה פה ולסת לא הראו ממצאים. בתשאול לא עולה סיבה לכאב או מה גרם לו להתחיל. הופיע פתאום לדבריה.

בבדיקה פיזית נמצא כי שריר המאסטר בצד שמאל רגיש יותר למגע ובזמן תנועה של הלסת. פרט לכך הרפלקס הדומיננטי ביותר היה CV17. כמו כן נמצאה קצת רגישות בטרפז השמאלי. הבטן כולה תקינה.

בגלל הניסיון עם  PATIENT ZERO התעקשתי לשאול שוב אם בכל זאת קרה משהו סביב תחילת הכאב.

הפעם היא נזכרה כי לפני כשבועיים, זמן תחילת הכאבים, נכחה באירוע משפחתי בו צף אירוע מהעבר, שאין לה קשר ישיר אליו ולכן לא רואה קשר ישיר בין המקרה לכאב.

ביצעתי טיפול של TW5/GB41 R, SP6/9 L, PC6 L.  הרגישות ב CV17 ירדה לגמרי והכאב במישוש ותנועה של הלסת נעלם.  

לאחר יומיים המטופלת דיווחה שהכאב נעלם כלא היה. לאחר שבועיים הגיעה לטיפול נוסף ודיווחה שהכאב בלסת לא קיים יותר. בבדיקה נמצא קצת רגישות ב CV17. ביצעתי טיפול דומה. הכאב נעלם לגמרי ולא חזר מאז.


סיכום


כמטפל ואדם אני תמיד מנסה להבין למה הדברים עובדים כמו שהם עובדים. למה המחלה נוצרה דווקא אצל אותו אדם ולמה הטיפול שעשיתי עזר לפתור אותה.

התובנה שפתולוגיה של ה-Shao Yang יכולה להתבטא כפער בין המודע לתת מודע, עלתה מתוך ניסיון שלי להבין את הטיפול כדי שאוכל להסביר אותו למטופל.

להבנתי דרך העיבוד של חוויה, תחושה או רגש שאנו קולטים מהסביבה אינו שונה מכל QI אחר שאנחנו קולטים. גם הרגשות האלו עוברים תהליך התמרה בששת השכבות. רגש בצורה של QI, עובר בשלושת המחממים בגוף שלנו, עד לכניסה שלו פנימה, לתת מודע, לחלק ה YIN של הגוף, ולשכבות עמוקות יותר. לתפיסתי זהו גם תפקידו של ה-Shao Yang, לעזור לרגש לעבור מהשלב החיצוני, ה YANG, המודע, לשלב העמוק, ה YIN, התת מודע.

כמובן שישנן דרכים רבות להסביר את הצלחת הטיפולים שעלו כאן ודרכים רבות לטפל, אבל מאז ועד היום הטיפול הזה לתלונות שהמרכיב שלהן הוא ריגשי ולא מודע, מוכיח את עצמו, בעיקר במצבים בהם המטופל מבין או חווה רק לאחר מעשה את האירוע שגרם למחלה, מעבד אותו ואז, לרוב, מגיע החלמה.

מקווה שהצלחתי להעביר את מחשבותי בצורה ברורה ומקווה שתשתמשו בטיפול הזה בהצלחה.  







*המאמר פורסם במקור באנגלית ב - N.A.J.O.M 75 - במגזין בנושא גוף נפש ורפואה יפנית

*עריכה - גיא טרייבר

*תרגום לאנגלית - הדס ספיר, ליאור קדם



Referencess:

(1) Shang Hun Lun, Oren N. Page 553-554

(2) Master Nagano’s Shao Yang combinations. Kalif R. Continuing education in japanese

acupuncture, Student handout.

(3) Kiiko Matsumoto’s clinical strategies-in the spirit of master Nagano, Matsumoto K. Uller

D. Page 120-130

(4) Kiiko Matsumoto’s clinical strategies-in the spirit of master Nagano, Matsumoto K. Uller

D. Page 112.

185 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page